Το πρώτο Ψυχοσάββατο επιτελείται το Σάββατο πριν από την Κυριακή της Απόκρεω και το δεύτερο Ψυχοσάββατο πριν από την Κυριακή της Πεντηκοστής.
Ο λόγος που το καθιέρωσε η Εκκλησία μας, παρ’ ότι κάθε Σάββατο είναι αφιερωμένο στους κεκοιμημένους, είναι ο εξής:
Επειδή πολλοί κατά καιρούς απέθαναν μικροί ή στην ξενιτιά ή στη θάλασσα ή στα όρη και τους κρημνούς ή και μερικοί, λόγω πτώχειας, δεν αξιώθηκαν των διατεταγμένων μνημοσυνών, «οι θείοι Πατέρες φιλανθρώπως κινούμενοι θέσπισαν το μνημόσυνο αυτό υπέρ πάντων των άπ’ αιώνος ευσεβώς τελευτησάντων Χριστιανών».
Τα Κόλλυβα δε που προσφέρουν οι πιστοί κατά τις ημέρες αυτές γίνονται μόνον από σιτάρι και έχουν την έννοια, ότι, όπως
τα σπέρματα του σιταριού θάβονται στη γη, σαπίζουν και μετά από πολύ
καιρό καρπίζουν όμορφα, αγέρωχα και ζωντανά στάχυα, έτσι και ο άνθρωπος:
Κατά την Ορθόδοξη Πίστη θάβεται νεκρός στο χώμα, σαπίζει, για να
εγερθεί αφθαρτοποιημένος στη Δευτέρα Παρουσία, τότε που, σύμφωνα με το
Σύμβολο της Πίστης μας, "προσδοκούμε ανάστασιν νεκρών και ζωήν του
μέλλοντος αιώνος".
Απολυτίκιον. Ήχος πλ. δ’.
Ο βάθει σοφίας φιλανθρώπως πάντα οικονομών, και το συμφέρον πάσιν απονέμων, μόνε Δημιουργέ,
ανάπαυσον, Κύριε, τας ψυχάς των δούλων σου,
εν Σοι γαρ ανέθεντο, τω Ποιητή και Πλάστη και Θεώ ημών.
Κοντάκιον. Ήχος ο αυτός.
Μετά των Αγίων ανάπαυσον, Χριστέ, τας ψυχάς των δούλων σου, ένθα ουκ έστι πόνος, ου λύπη, ου στεναγμός, αλλά ζωή ατελεύτητος.
ανάπαυσον, Κύριε, τας ψυχάς των δούλων σου,
εν Σοι γαρ ανέθεντο, τω Ποιητή και Πλάστη και Θεώ ημών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου