Αχρείαστος αναστοχασμός
Κοσμίδης Ελευθέριος, φυσικός
“...
Πρός τούτοις, πλανώνται πολλοί, όσοι λογιάζουν δια αρετήν την
μικροψυχίαν, και υπερβολικήν λύπην, όπου ακολουθεί αυτούς ύστερα από την
αμαρτίαν. Μη ηξεύροντες, οτι αυτή προέρχεται από απόκρυφον υπερηφάνειαν
και πρόληψιν, θεμελιωμένην επάνω εις την ελπίδα και θάρρος, όπου έχουν
εις τον εαυτόν τους, και εις τας δυνάμεις των…”[1]
Τα
λόγια αυτά του Αγίου Νικοδήμου δεν είναι απόψεις, δεν συνιστούν λεκτικά
σχήματα ή θεωρητικές συλλήψεις του νου, δεν είναι αποτελεσμα
φιλοσοφικής διανόησης, πλαστουργήματα της φαντασίας του.
Ακόμα
και στις επιστήμες η φαντασία κάποιων ανθρώπων έπαιξε σπουδαίο ρόλο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, σχετικά εύκολα κατανοητό αποτελεί η ταινία
του Moebius[2] αφού
δημιούργησε από ένα διδιάστατο αντικείμενο (το φύλλο χαρτί) ένα
τριδιάστατο (την ταινία) χωρίς να την μεταβάλλει. Στη διάδοση της σκέψης
του Moebius συνέβαλε τα μέγιστα μια ακόμη ξεχωριστή προσωπικότητα στο
χώρο της τέχνης ο M.C. Escher[3].
Τα σχέδιά του προκαλούν τον ανθρώπινο νού, ακροβατούν μεταξύ λογικής
και οφθαλμαπάτης και είναι το πιο κατανοητό δείγμα σπάνιων ταλέντων και
δεξιοτήτων.
Επαναλαμβάνω
πως, ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης δεν είναι κενός ρήτωρ, δεν
στηρίζεται σε ξεχωριστές ανθρώπινες δικές του δυνατότητες. Καταθέτει στο
χαρτί το βίωμά του. Η Ορθοδοξία μας προσφέρει μια πρόταση ζωής, μας
χαρίζει ένα σταθερό πλαίσιο αξιών και μας καθιστά αυτάρκεις. Δεν είναι
ανθρώπινη ιδεολογία, είναι Ουράνια, Θεόσδοτη κληρονομιά, που καλύπτει
και αυτή τη ζωή και την αιώνια. Επιπλέον μας έχει χαρίσει την εμπειρά
των πατέρων, οι οποίοι και την παλιά εποχή μα και στη σύγχρονη,
αγωνίστηκαν και τα κατάφεραν. Αξιώθηκαν έτσι τον Παράδεισο. Η εμπειρία
τους, είναι στη διάθεσή μας, τα λάθη τους, που τα πλήρωσαν με αίμα και
ιδρώτες, μας τα φανερώνουν για να μας προφυλάξουν. Η πίστη, παραδίδεται
ανόθευτη από τη μια γενιά στην άλλη, μαζί με την εμπειρία των πατέρων.
Έχουμε
βρεθεί όλοι στο χώρο της αμαρτίας, στη μοναξιά και τη θλίψη που εκείνη
προκαλεί στην ψυχή του αγωνιζόμενου πιστού. Τούτο το θέμα που
πραγματεύεται ο Άγιος, το “ Περί του σφάλματος πολλών, όπου νομίζουν δια αρετήν την μικροψυχίαν ” είναι
μια δυνατή σφαλιάρα αγάπης, ένα σωτήριο ηλεκτροσόκ, ένας πνευματικός
αερόσακος, που φαινομενικά μας χτυπάει καταπρόσωπο, μα στην ουσία μας
σώνει από χειρότερο κτύπημα, ίσως θανατηφόρο. Όσοι μπορείτε να διαβάσετε
τη συνέχεια του λόγου του Αγίου, θα σας αποκαλυφθεί και ο τρόπος του
ταπεινού ανθρώπου απέναντι στο ίδιο ζήτημα, την μικροψυχία στην αμαρτία.
Εμείς
στην πράξη, έχουμε την αδειάσειστη παρουσία του γέροντα στον αγώνα μας
αυτό. Η αλλοίωση που παθαίνουμε στις πτώσεις μας, δεν αφήνουνε το
γέροντα στο απυρόβλητο, δεν μας αφήνει ο διάβολος. Τότε στη θλίψη, στον
πόνο, στην αδικία ή στη συκοφαντία, κοντολογίς τότε που για όλα φταίει ο
γέροντας, είναι η στιγμή που ο εγωισμός μας έχει πάρει το τιμόνι. Τότε
κάθε στιγμή που περνά χάνεται, και κάθε στιγμή που χάνεται είναι εις
βάρος μας. Μη χαθούμε σε αχρείαστους αναστοχασμούς που τρέφουν το εγώ
και διώχνουν τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Με όποιο τρόπο μπορεί ο
καθένας, κατ’ ιδίαν, τηλεφωνικώς, με κινητό, μέσω skype, με email, με
fax, με περιστέρι, με ένα άρθρο … , να βρεί τη δύναμη να προστρέξει στην
μόνη ασφαλή αγκαλιά, εκείνη του γέροντα του και να πει με ταπείνωση:
γέροντα συγχώραμε, ΕΓΩ ΦΤΑΙΩ !
[1] ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου Κεφάλαιον Ε’ σ.29 Δ’ έκδοσις Νεκτάριος Παναγόπουλος
[2] O
August Ferdinand Moebius (1790-1868) ήταν ένας Γερμανός μαθηματικός ,
που διέπρεψε στην ολοκλήρωση σημαντικών έργων στο πεδίο γενικά της
Γεωμετρίας. Ο ίδιος, ωστόσο, έγινε εξαιρετικά δημοφιλής, πέρα από το
επιστημονικό επίπεδο, χάρη στην ευρηματική ανακάλυψη που σήμαινε η
ταινία που φέρει το ονομά του. Λέγεται συνήθως ότι η δημιουργική
ικανότητα των επιστημόνων , ιδιαίτερα των μαθηματικών , φτάνει στο
απόγειο της κατά τα πρώτα χρόνια της νεότητας και ότι χρησιμοποιούν την
ωριμότητα για να τελειοποιήσουν τα πρώτα και πρωτότυπα ευρήματά τους . Ο
Moebius αποτελεί μια ξεκάθαρη εξαίρεση αυτού που μόλις προαναφέραμε ,
αφού δημιούργησε από ένα διδιάστατο αντικείμενο ( το φύλλο χαρτί) ένα
τριδιάστατο (την ταινία ) χωρίς να την μεταβάλη σε ηλικία 68 χρονών. Το
ενδιαφέρον που προκάλεσε η ταινία του Moebius υπερέβη το καθαρά
μαθηματικό πλαίσιο και βρήκε ενδιαφέρουσες βιομηχανικές και τεχνικές
εφαρμογές , οι οποίες αποτέλεσαν αφετηρία για περισσότερες από δέκα
πατέντες , όπως για παράδειγμα μια ταινία που μπορεί να εγγραφεί και από
τις δύο πλευρές , ανακάλυψη που εφαρμόστηκε και στις μαγνητοταινίες ,
ταινίες μεταφοράς που υπόκεινται στη μισή από την αναμενόμενη φθορά ή
ταινίες λειαντικού υλικού που αντέχουν το διπλάσιο από τις συμβατικές.commonmaths.weebly.com
[3] O Maurits Cornelis Escher (1898-1972) Μια
τόσο πρωτότυπη και γεμάτη φαντασία αναπαράσταση της ταινίας του Moebius
, όπως αυτή που αναπαράγει αυτή η εικόνα , θα μπορούσε να είναι μόνο
ιδέα ενός καλλιτέχνη του βεληνεκούς του Ολλανδού Maurits Cornelis Escher.
Ο Escher ήταν προικισμένος με μια εκπληκτική ικανότητα να φαντάζεται
και να αναπαριστά τις πιο πολύπλοκες σχέσεις χώρου , πράγμα που του
επέστρεψε να δημιουργήσει κατά τη διάρκεια της ζωής του ένα γραφικό έργο
γεμάτο εικόνες που βάζουν συνεχώς σε δοκιμασία την ικανότητα αντίληψης
του θεατή . Εδώ μπορείτε να θαυμάσετε μερικά από τα εκπληκτικά σχέδιά του , που πραγματικά ακροβατούν μεταξύ της λογικής και της οφθαλμαπάτης.commonmaths.weebly.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου