Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ του ΠΑΛΑΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΟΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ .











 .”Ώς αφετηρία της εξετάσεως της διδασκαλίας του Ιερού Γρηγορίου του Παλαμά , για την εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος , θέτουμε το ακόλουθο απόσπασμα από τον Β ́ Λόγο « Περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος » , ώς σημαντικό καί περιεκτικό , κατά την γνώμη μας , των βασικών σημείων της διδασκαλίας του : « Τό Πνεμα τό γιον πρό αώνων καί π ‘ αἰῶνας καί τι διαίτατον μέν χει τς διοτρόπου πάρξεως τό κ τοπατρός , τς μόνης πηγαίας θεότητος , κπορεύεσθαι , τουτέστιν κ τς περθέου κείνης οσίας καθ’ πόστασιν μόνην την πατρικήν .... Οτω δέ ν κ τοπατρός οτ’ ατοδιϊσταται ποτέ , καί τυἱῶ οχ ττον νωται οσιωδς τε καί διαστάτως , αττε παναπαυόμενον καί διον ατοῦ ὑπάρχον καί ν ατφυσικς διατελον εί ̇ατός γάρ στίν τοπνεύματος ταμίας . Οδέν ον καινόν , εκαί ξ ‘ ατοκαί κ τς φύσεως ατοπροϊέναι λέγεται , καθ ‘ πόστασιν μέντοι τήν πατρικήν ̇καί δι ‘ ατοκαί ξ ‘ ατοφυσικς καί δίδοται καί πέμπεται καί προχεται καί προέρχεται , δι’ ατοδιδόμενόν τε καί φανερούμενον , εδέ βούλει καί κπορευόμενον πρός ος ξιον. Καί κπόρευσιν γάρ επουπερ ν ν τος τοιούτοις κροάση , τήν φανέρωσιν νόει. » 8Τα βασικά σημεία της διδασκαλίας του Γρηγορίου Παλαμά , όπως συνάγονται από το απόσπασμα είναι τα εξής : α) Το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται « κ τς οσίας καθ ́ πόστασιν μόνην τήν πατρικήν. » β) Μόνη « πηγαία θεότης » είναι ο Πατήρ στην Αγία Τριάδα .Genoese of Galata , the Hospitalers of Rhodes and , later , the Legate of Urban V.” , βλέπεJ.Meyendorff : A study of Gregory Palamas , p. 2298 Γρηγορίου Παλαμά , Περί Εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος , Λόγος Β ́ 73 , σ. 144 (στο εξής : Περί εκπορεύσεως ... Α ́ ή Β ́ ) . 6γ) Το Άγιο Πνεύμα είναι «διον » του Υιού καί επαναπαύεται σε Αυτόν«εί » .δ) Το Άγιο Πνεύμα πέμπεται καί έκ του Υιού πρός τους αξίους « ν χρόνῳ. » (κατ ́ ενέργεια πρόοδος).1)Καθ’ παρξιν πρόοδος του γίου Πνεύματος .Ο Άγιος Γρηγόριος δέχεται « διττή πρόοδο » 9 του Αγίου Πνεύματος (1) Καθ’ ύπαρξιν (2) Κατ’ ενέργειαν .Η καθ’ ύπαρξιν πρόοδος του Αγίου Πνεύματος είναι η άχρονη υποστατική πρόοδος του Πνεύματος από μόνο τον Πατέρα . Τα χαρίσματα αυτής της «φράστου καί περινοήτου κινήσεως » , περιγράφονται με ενάργεια από τον Γρηγόριο : στι δέ καί ἡ ἀναιτίως τε καί πολελυμένως πάντκαί πέρ εδοκίαν καί φιλανθρωπίαν, ς μή κατά θέλησιν λλά κατά φύσιν μόνην κ τοπατρός οσα προαιώνιος καί περφυεστάτη τοπνεύματος κπόρευσις καί κίνησις καί πρόοδος .10Το Άγιο Πνεύμα « πηγάζει κ τς θείας φύσεως , λλά καθ ́ πόστασιν μόνην τήν πατρικήν. »11Ο ιερός Πατήρ επιμένει στην κατάδειξη του γεγονότος ότι η καθ’ ύπαρξιν πρόοδος του Αγίου Πνεύματος αποτελεί υποστατικό ιδίωμα του Πατρός 12 καί όχι ιδίωμα της κοινής καί στις τρείς θείες υποστάσεις ουσίας . Άν το γεννν καί κπορεύειν εφαρμοζόταν στη θεία ουσία , η οποία είναι μία , τότε καί ο Υιός θα γεννιόταν καί από το Άγιο Πνεύμα καί το Άγιο Πνεύμα θα εκπορευόταν καί από τον Υιό . Ο ιερός Γρηγόριος είναι έν προκειμένω κατηγορηματικός στη διατύπωση του : Ο Πατήρ είναι το μοναδικό ατιο13 στην Αγία Τριάδα , « περ μφω , τό τέ γεννν καί 9 Αυτόθι , Α ́ 29 , σ.54 .10 Αυτόθι , Α ́ 29 , σ. 55 .11 Αυτόθι , Β ́ 65 , σ. 137.12« Τίς δ’ οκ οδεν , ς ποστατικόν πί τς θεότητος τό ατιον στίν ; Οκον , εμόνος Πατήρ ατιος καί μόνος ρχή καί πηγή θεότητος , οδεμία ρα τν θείων ποστάσεων τέρα ατία καί ρχή καί πηγή θεότητος στίν » . Αυτόθι , Β ́ 36 , σ.110 .13 « κεδέ πάνττε καί πάντως ες πατήρ , ες ατιος ̇ογάρ στι τό γόνιμον μφον , λλά μία πηγαία θεότης , Πατήρ . » Αυτόθι , Β ́ 33 , σ.108 . 7κπορεύειν συμπεριβάλλει14. Η μόνη πηγαία θεότης 15 δηλαδή η μοναδική αρχή της υπάρξεως των δύο άλλων θείων προσώπων του Υιού καί του Αγίου Πνεύματος είναι ο Πατήρ . Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το Άγιο Πνεύμα « παρ’ ατοδέ μόνου τοπατρός κπορεύεται χρόνως καί ναιτίως , ατόν μόνον χον ατίαν αυτοτόν μόνον γέννητον πατέρα. »16Για τον Γρηγόριο Παλαμά , η διαφύλαξη της μοναρχίας του Θεού Πατέρα , η οποία διασπάται με το Filioque , είναι πολύ σημαντική 17Πράγματι , με την εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος καί έκ του Υιού εισάγονται δύο αίτια καί παράλληλα δύο αρχές δηλαδή ο Πατήρ καί ο Υιός στην Αγία Τριάδα . Οι συνέπειες είναι πολλαπλές καί βαρύτατες . Αναφέρουμε κάποιες από αυτές : 1)Άν το Άγιο Πνεύμα είναι καί έκ του Υιού , τότε καί ο Υιός πρέπει να είναι αίτιος καί συγχρόνως Πατήρ ώς αίτιος .182)Άν ο Υιός έχει το Πατρικό ιδίωμα του εκπορεύειν ή θα είναι δύο τα αίτια καί δύο τα αιτιατά στην Αγία Τριάδα ή συνδραμονται ες μίαν την πόστασιν Πατήρ καί Υός .193)Σύγχυση υποστατικών καί φυσικών ιδιωμάτων 20 καί τελικά σύγχυση φύσεως καί υποστάσεως 21 στην Αγία Τριάδα .4)Αφού , στην Αγία Τριάδα , υπάρχουν ή υποστατικά ή κοινά ιδιώματα , άν το εκπορεύειν είναι κοινό στον Πατέρα καί στον Υιό, τότε θα είναι κοινό καί στο Άγιο Πνεύμα καί τετράς σται Τριάς καί τό Πνεμα γάρ κπορεύσει πνεμα τερον.225)Πολυθεϊα 23 καί έκπτωση από την Αγία Τριάδα .246)Αποξένωση του Αγίου Πνεύματος από τη θεία φύση 25 με συνέπεια να γίνεται δούλο καί κτιστό το Πνεύμα .267)Άν το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται έστω εμμέσως καί όχι αμέσως έκ του Υιού , τότε ο Υιός θα είναι ένωση του Πατήρ καί του Αγίου Πνεύματος . Αυτό όμως καταλύει την αλήθεια , που εκφράζεται 14 Αυτόθι , Α ́1 , σ.28 .15 Αυτόθι , Ευχή (στ. 26-27) , σ.2516 Γρηγορίου Παλαμά , Περί κπορεύσεως ... , Β ́ 15 , σσ. 92-93 .17 « .... ες μν Θεός καί μοναρχία το προσκυνούμενον . » Αυτόθι , Α ́ 13 , σ.40 Για τις δογματικές αλήθειες που διασφαλίζει η μοναρχία του Θεού πρβλ. Χ.Σωτηρόπουλου , Θέματα Θεολογικά του ΙΔ ́αιώνος . 18 Αυτόθι , Α ́ 6 , σ.34 .19 Αυτόθι , Α ́ 7 , σ.34 .20 Αυτόθι , Α ́ 13 , σ.40 .21 Αυτόθι , Α ́ 15 , σ. 44 .22 Αυτόθι , Α ́15 , σ. 43 .23 Αυτόθι , Α ́ 37 , σ. 68 (βλέπε επίσης : Α ́ 12 , σ.39 « πολύθεος πλάνη » ).24 Αυτόθι , Α ́ 15 , σ.44 .25 Αυτόθι , Α ́ 14 , σ. 43 .26 Αυτόθι , Α ́ 14 , σ. 418στην Πατερική παράδοση , ότι δηλαδή ο Πατήρ είναι η ένωση των δύο άλλων Προσώπων στην Αγία Τριάδα.278)Αθέτηση της μοναρχίας καί του καθ ́ υπόστασιν ενιαίου του Πατήρ.28Παρατηρούμε , λοιπόν , ότι ο ιερός Γρηγόριος οικειώνεται στη θεολογία του , τη βασική θεολογική θέση των Πατέρων της Ανατολής για την πρωταρχικότητα των υποστάσεων έναντι της ουσίας . Η σκέψη του είναι καθαρά περσοναλιστική καί θεωρεί το δόγμα της διπλς κπορεύσεως , της υποστατικής δηλαδή προόδου του Αγίου Πνεύματος , έκ του Πατρός καί εκ του Υιού , ώς μία απειλή στις ιδιότητες των υποστάσεων . 29Το γεγονός ότι ο Θεός είναι Ένας καί Τριαδικός καί συγχρόνως το γεγονός ότι η μία υπόσταση (του Πατρός δηλαδή) είναι κοινό ατιοτων άλλων δύο αποτελεί τη συγκεφαλαίωση του μυστηρίου της οικονομίας κατά τον Άγιο Γρηγόριο . 30 Το Άγιο Πνεύμα επομένως δεν μπορεί παρά να εκπορεύεται από μόνο τον Πατέρα . Έτσι , μπορούμε να πούμε , μαζί με τον Γρηγόριο τον Παλαμά ότι : οτό πλς κπορευτόν διον τοῦ Ἁγίου Πνεύματος , λλά το κ τοΠατρός κπορευτόν .3127 Αυτόθι , Α ́ 23 , σ.52 .28 Αυτόθι , Α ́ 40 , σ.70 .29 Βλ. J. Meyendorff , π. παρ. σ.230 .30 Γρηγορίου Παλαμά , Περί εκπορεύσεως .... , Β ́ 18 , σ. 95 .31 Αυτόθι , Α ́ 22 , σ.51 .92)Κατ’ νέργειαν πρόοδος τοῦ Ἁγίου Πνεματος .(α) Κατ’ νέργειαν γχρονη πρόοδος. Εκτός από την αίδια καθ’ ύπαρξιν πρόοδο του Αγ. Πνεύματος από μόνο τον Πατέρα , ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς δέχεται καί δεύτερη πρόοδο του Αγίου Πνεύματος την «κατ’ ενέργειαν» , η οποία μάλιστα είναι καί έγχρονη αλλά καί άχρονη .Τα χαρίσματα της κατ’ ενέργεια έγχρονης προόδου του Αγίου Πνεύματος την οποία συγκαταβατικά ο Άγιος Γρηγόριος δέχεται να ονομαστεί καί εκπόρευση είναι τα εξής : Αυτή η πρόοδος ενεργείται κ’ Πατρός δι’ Υοκαίκ τοΥο ακόμη . Ονομάζεται δέ εδοκία, ποστολή , δόσις , συγκατάβασις γίνεται διά φιλανθρωπίαν πάντοτε ν χρόνο καί πρός τινάς καί δι’ ατίας , με σκοπό να γιάσει καί διδάξει καί πομνήσκαί τούς πειθες λέγξη .32Η κατ ’ ενέργειαν πρόοδος του Αγίου Πνεύματος είναι φυσικό ιδίωμα της Αγίας Τριάδος , είναι ενέργεια καί δύναμη της θεότητας 33 , είναι τα αχήματα τς θεας φσεως 34. Είναι η φανέρωση καί η μετάδοση του Πνεύματος στους αξίους 35 , στους οποίους επαναπαύεται καί ενοικεί τελεσιουργώντας την ανακαίνιση της ανθρώπινης ψυχής « πί τό κρεττον » . Είναι δωρεά καί χάρις του Αγίου Πνεύματος , τα χαρίσματα του δηλαδή καί όχι η υπόσταση του , η οποία δεν μπορεί να λαμβάνεται από κανέναν .3632 Αυτόθι , Α ́ 29 , σσ. 54-55 καί Β ́ 15 , σ. 92 : « πέμφθη .... καί δι’ ατίαν , μλλον δέ διά πολλάς ατίας ̇να μένῃ , φησί , μεθ’ μν ες τόν αἰῶνα να μς διδάξκαί πομνήσπάντα επον μν , να μαρτυρήσπερί μοῦ ... ἳνα λέγξτόν κόσμον ... να μέ δοξάσῃ .... »33 Αυτόθι , Β ́ 12 , σ.88 .34 Αυτόθι , Β ́ 20 , σ. 96 .35 Αυτόθι , Α ́ 19 , σ. 47 .36 Αυτόθι , Β ́ 10 , σ. 86 . Βλέπε καί Β ́ 64 , σ. 135 : « κκέχυται τοίνυν οσιωδς δι’ μς καί μεθ’ μς ̇ατό γάρ φανερώθη δι’ αυτοτην θείαν δύναμιν παρέχον , λλά καίπαρέστιν εί οσιωδς μν , πάντως δέ καί καθ’ πόστασιν , κν μες τς οσίας τς ποστάσεως κιστα μετέχωμεν , λλά τς χάριτος . »Βλέπε καί Β ́ 75 , σ. 146 : « Ογάρ ατή καθ’ αυτήν οσία καί ἡ ὑπόστασις φανεροται ποτε τοθείου πνεύματος . »Πρβλ. καί J. Meyendorff, μνημ. έργο, σ. 231: “ To prove, in his writings against Barlaam and Akindynos, that energy is quite distinct from the essence, Palamas tries to show that the charisms of the Spirit which are granted by grace are not the very hypostasis of the Spirit; the latter was communicated neither at Pentecost, nor in the spiritual gifts of which the New Testament speaks. In this context, Palamas distinguishes between those passages of the New Testament which speak of the Spirit (τόπνεμα) with the definite article, and those which speak of spirit (πνεμα) without the article; the 10Αυτή η πρόοδος του Αγίου Πνεύματος ενεργείται από τον Πατέρα καί τον Υιό αλλά καί από το ίδιο το Άγιο Πνεύμα 37 ώς ιδίωμα της Αγίας Τριάδος κοινό 38 εμφαίνοντας το ομοφυές , το ομότιμο καί την ομοβουλία των τριών θείων Υποστάσεων .39Ο Γρηγόριος Παλαμάς μιλώντας για την κατ’ ενέργειαν έγχρονη πρόοδο του Αγίου Πνεύματος δεν παραλείπει να αντιδιαστείλει με σαφήνεια από την καθ’ ύπαρξιν εκπόρευση του Πνεύματος από μόνο τον Πατέρα : Κοινά μέν ον καί πολλά τμόνῃ ἁγίκαί προσκυνηττριάδι τά πρός μς ξ’ ατς θεα δόγματα καί τούτων δόσις , δέ τοῦ ἁγίου πνεύματος κπόρευσις μία καί τοπατρός δία καί προαιώνιος .40Η αποδοχή της « διττής προόδου » του Αγίου Πνεύματος « καθ’ παρξιν » καί «κατ’ νέργειαν» , αποτελεί για τον Άγιο Γρηγόριο τη δυνατότητα για να διακρίνει μεταξύ « Θεολογίας » καί « Οικονομίας » , μεταξύ δυο διαφορετικών καταστάσεων , οι οποίες όμως συγχρόνως σχετίζονται . Αυτό , το οποίο τις διακρίνει είναι η αιτία καί ο χρόνος ̇αυτό το οποίο τις συσχετίζει είναι η κατ ’ ενέργειαν φανέρωση του κοινού έργου των θείων υποστάσεων .41 Οι δύο όμως αυτές καταστάσεις άν και συσχετίζονται έν τούτοις δεν συγχέονται μεταξύ τους , γιατί η μέν οικονομία : ς ἡ ἐν χρόνω φανέρωση , χει την αναφορά της στην θέληση του ΘεοΠατρός .... η δέ Θεολογία : ς ἡ ἂχρονη καί αϊδια κπόρευση , στη φυσική προβολή πρόοδο . Η πρώτη είναι η κατάσταση φανερώσεως καί παρουσίας των θείων ενεργειών , η δεύτερη των θείων καί ομουσίων υποστάσεων , το κοινό έργο των οποίων φανερούται έν χρόνω μέσω των ακτίστων θείων ενεργειών , στην κτίση καί στην ιστορία . Αυτή ακριβώς η σύνδεση είναι που οδηγεί καί στην συσχέτιση των δύο καταστάσεων . 42Σημαντική είναι καί η επισήμανση που κάνει ο Γρηγόριος σχετικά με την σύγχυση των Λατίνων , που ταυτίζουν αϊδια εκπόρευση καί έν χρόνω αποστολή του Αγίου Πνεύματος . Συνέπεια αυτής της ταυτίσεως είναι η αντίληψη τους ότι το Άγιο Πνεύμα έχει την υπόσταση του καί έκ του latter signify gifts or spiritual energies, and naturally proceed from the Father and the Son, but also from the Spirit itself, for the whole essence of God is the “cause ” of the energies.” 37 Γρηγορίου Παλαμά , Περί εκπορεύσεως .... , Β ́ 11 , σ. 87 .38 Αυτόθι , σ . 88 (: Το διδόναι τν τριν στιν ποστάσεων κοινόν ) , βλ. καί Αυτόθι , Β ́ 21 , σ. 97 : πεί δέ τς τρισυποστάτου θεότητος τά ργα κοινά , ν δέ τν ργων καί φανέρωσις , διά τοτο παρ’ αυτοτε πρός μς κει καί παρά τοπατρός καί τουοπέμπεται , δι’ ν καί φανεροται τό καί παρ’ αυτοφανερούμενον , καθάπερ καί υός πρό ατοῦ. 39 Αυτόθι , Β ́ 43 , σ. 117 καί Β ́ 44 , σ.117 .40 Αυτόθι , Β ́ 12 , σ. 89 .41 Βλ. Χρυσοστ. Σαββάτου , Η περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος διδασκαλία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά . 42Αυτόθι , σ. 7411Υιού , δηλαδή το Filioque . Αλλά άν η έν χρόνω αποστολή ταυτίζεται με την αϊδια πρόοδο , τότε καί οΥιός γεννάται από τον Πατήρ καί το Άγιο Πνεύμα , σύμφωνα με το χωρίο του Ησαϊα : Κύριος πέσταλκε με καί το Πνεμα ατοῦ .43Επιπλέον , άν η εκπόρευση ταυτίζεται με την αποστολή , η αποστολή δεν είναι ευδοκία καί θέληση καί άρα κοινό έργο της Αγίας Τριάδος τότε η υποστατική εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος από τον Πατήρ καί τον Υιό είναι έργο θελήσεως καί επομένως το Πνεύμα δεν είναι άκτιστο καί συναϊδιο με τον Πατήρ καί τον Υιό αλλά κτιστό καί δούλο.44 Καί άν η εκπόρευση είναι έργο θελήσεως , τότε έγινε δια φιλανθρωπίαν καί δεν είναι υπέρ αιτίαν .Οι συνέπειες επομένως της ταυτίσεως αποστολής καί εκπορεύσεως είναι φοβερές . Καθίσταται έτσι φανερό ότι : οκ τατόν ποστολή καί κπόρευσις . μέν γάρ ποστολή τς πρός μς συγκαταβάσεως κφαίνει τήν πρόθεσιν ̇δέ κπόρευσις τς καθ’ αυτό παρά πατρός πάρξεως τοπνεύματος στιν νομα . 4543 Ησ. 48 , 16 . Βλέπε καί Γρηγορίου Παλαμά , Περί εκπορεύσεως .... , Β ́ 21 , σ.27 .44 Αυτόθι , Β ́ 22 , σ. 98 καί Β ́ 23 , σ.99 .45 Αυτόθι , Β ́ 25 , σ. 101 .
12(β) Κατ’ νέργειαν χρονη πρόοδος.Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς συσχετίζοντας τη θεολογική σκέψη του Πατριάρχη Γρηγορίου Β ́ του Κύπριου , δεν περιορίζει την κατ’ ενέργειαν πρόοδο του Αγίου Πνεύματος μόνο στην έν χρόνω αποστολή αλλά δέχεται ότι αυτή είναι αιώνια καί γίνεται χρονική όταν το θελήσει ο Πατήρ καί ο Υιός 46 : Τό μέν γάρ πέμπειν χειν το Πνεμα το γιον πρός τους ξίους κοινόν στιν ξ’ ϊδίου τπατρί καί τυἱῶ ̇ πέμπει δε χρονικς κάτερος , μφότεροι δέ μλλον πότε δέοι.47Είναι σαφές ότι η αποστολή γίνεται ν χρόνω και δι’ατίαν , το αποστελλόμενο όμως δεν είναι κάτι χρονικό καί πεπερασμένο , αλλά η άχρονη καί αϊδια ενέργεια της τρισυπόστατης φύσεως , που πηγάζει από αυτήν καί η οποία είναι κοινή καί στις τρείς θείες υποστάσεις αϊδίως. Η φανέρωση καί η χορήγηση του Πνεύματος τελείται έν χρόνω έκ του Υιού καί διά του Υιού , το χορηγείν όμως το έχει ανάρχως ο Υιός , ο οποίος έχει ανάρχως το Πνεύμα αναπαυόμενον σε Αυτόν .48Η οικονομική φανέρωση της Αγίας Τριάδος έχει την αιτία της στην«ν τθεολογία ϊδια κοινωνία καί σχέση τν τριν θείων μοουσίων ποστάσεων»49. Το Πνεύμα , επομένως , δεν είναι «κ τοΥοῦ , ἀλλά σύν τΥἱῶ ἐκ Πατρός » στην αϊδια τριαδική κοινωνία . Περαιτέρω ο Άγιος Γρηγόριος αναλύει ότι το Άγιο Πνεύμα αναπαύεται στον Υιό αιωνίως , γι’ αυτό καί ο Υιός ονομάζεται ταμίας του πνεύματος .50 Το Άγιο Πνεύμα είναι : συνημμένο φυσικώς τΠατρί καί τΥιῶ ἀδιαστάτως τε καί ϊδίως 51καί με αυτή την έννοια είναι πνεύμα τού Υιού : Το θεον πνεμα καλεται τουοῦ , λλ’ οχ ς κ τουοῦ , ἀλλ’ ς ν τῶ ὑιφυσικς ξ ‘ ϊδίου ν .52Ο τύπος του Filioque σε μία ορθολογική θεώρηση βρίσκει τη θέση του στο σχέδιο της θείας αποκαλύψεως . Αλλά αυτή η φανέρωση του Υιού έν Αγίω Πνεύματι είναι χρονικά περιορισμένη ή είναι αιώνια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου