Την
πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η Αγία μας Εκκλησία
πανηγυρίζει το θρίαμβο της Ορθοδοξίας, της ορθής πίστης, η οποία
καταπάτησε όλες της αιρέσεις και στερεώθηκε για πάντα. Για αυτό η
Κυριακή αυτή καλείται Κυριακή της Ορθοδοξίας. Οι αιρέσεις είχαν φανεί
ήδη από την αρχή του χριστιανισμού. Οι ίδιοι οι Απόστολοι του Χριστού
προειδοποιούσαν τους συγχρόνους τους, και μαζί τους και εμάς, για τον
κίνδυνο από τους ψευδοδιδασκάλους.
Ο Απόστολος Πέτρος στη Β’ Καθολική επιστολή
γράφει το εξής: «Εγένοντο δε και ψευδοπροφήται εν τω λαώ, ως και εν υμίν
έσονται ψευδοδιδάσκαλοι, οίτινες παρεισάξουσιν αιρέσεις απωλείας, και
τον αγοράσαντα αυτούς δεσπότην αρνούμενοι, επάγοντες εαυτοίς ταχινήν
απώλειαν, και πολλοί εξακολουθήσουσιν αυτών ταις ασελγείαις, δι’ ους η
οδός της αληθείας βλασφημηθήσεται» (Β΄ Πέτρ. 2:1-2).
Ο δε Απόστολος Παύλος, επιστρέφοντας στην
Παλαιστίνη από την Ελλάδα, έκανε στάση στην Έφεσο. Εκεί στους
χριστιανούς κατοίκους της πόλεως έλεγε: «Εγώ γαρ οίδα τούτο, ότι
εισελεύσονται μετά την άφιξίν μου λύκοι βαρείς εις υμάς μη φειδόμενοι
του ποιμνίου, και εξ υμών αυτών αναστήσονται άνδρες λαλούντες
διεστραμμένα του αποσπάν τους μαθητάς οπίσω αυτών» (Πράξ. 20: 29-30).
Πολλοί τέτοιοι ψευδοδιδάσκαλοι και
σχισματικοί υπήρχαν στους πρώτους αιώνες του χριστιανισμού. Μερικές
αιρέσεις τάραζαν την Εκκλησία ολόκληρους αιώνες, όπως για παράδειγμα οι
αιρέσεις του Αρείου, του Μακεδονίου, του Ευτυχούς, του Διοσκόρου, του
Νεστορίου και επίσης, η αίρεση της εικονομαχίας. Οι αιρέσεις αυτές
προκάλεσαν πολλές διαταραχές στην Εκκλησία και την βασάνισαν πολύ.
Υπήρξαν πολλοί ομολογητές και μάρτυρες που έχυσαν το αίμα τους
υπερασπιζόμενοι την αληθινή πίστη στον αγώνα κατά των ψευδοδιδασκάλων
και των αιρετικών. Υπήρξαν, επίσης, και πολλοί και μεγάλοι ιεράρχες οι
οποίοι και αυτοί υπέφεραν πολλούς διωγμούς και πολλές φορές εξορίστηκαν.
Ο Άγιος Φλαβιανός, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, για παράδειγμα, σε
μία σύνοδο υπό την προεδρία του Διοσκόρου, η οποία καλείται «λειστρική»,
χτυπήθηκε τόσο άγρια που μετά από τρεις ημέρες πέθανε. Η τελευταία στη
σειρά των αιρέσεων, η αίρεση της εικονομαχίας, ήταν αυτή που επέφερε τα
περισσότερα βάσανα στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας. Η αίρεση αυτή εμφανίστηκε
για πρώτη φορά στα χρόνια του αυτοκράτορα Λέοντος του Ισαύρου, ο οποίος
ανέβηκε στο θρόνο το 717. Ανέβηκε στο θρόνο με τη βοήθεια του στρατού,
όπου υπήρχαν πολλοί αντίπαλοι της προσκύνησης των αγίων εικόνων. Επειδή
ήθελε να ευαρεστήσει το στρατό άρχισε σκληρό διωγμό κατά των
εικονοφίλων. Ο διωγμός αυτός συνεχίστηκε και στα χρόνια του αυτοκράτορα
Κωνσταντίνου του Κοπρωνύμου, ο οποίος διαδέχτηκε στο θρόνο τον Λέοντα.
Οι δύο αυτοί αυτοκράτορες για πολλά χρόνια είχαν την εξουσία στα χέρια
τους και προκάλεσαν πολλά δεινά στην Εκκλησία. Μετά από αυτούς υπήρχαν
και άλλοι αυτοκράτορες εικονομάχοι, οι οποίοι συνέχισαν το έργο των
προκατόχων τους και βασάνισαν την Εκκλησία επί ολόκληρα χρόνια. Δεν
μπορούμε να περιγράψουμε τα βάσανα που υπέφερε η Εκκλησία στα χρόνια της
εικονομαχίας και ιδιαίτερα οι μοναχοί οι οποίοι βρίσκονταν στην πρώτη
γραμμή του αγώνα των ιερών εικόνων. Οι αυτοκράτορες εικονομάχοι έκλεισαν
πολλά μοναστήρια και πολλές εκκλησίες όπου υπήρχαν εικόνες και τις
έκαναν αποθήκες. Τους μοναχούς τους βασάνιζαν άγρια. Μόνο, όταν στο
θρόνο του Βυζαντίου ανέβηκε η αυτοκράτειρα Ειρήνη σταμάτησε ο διωγμός,
αλλά όχι οριστικά. Το 787 η Ειρήνη συγκάλεσε την Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο, η
οποία διατύπωσε την ορθόδοξη διδασκαλία περί της τιμητικής προσκύνησης
των ιερών εικόνων. Αλλά και μετά από αυτή τη σύνοδο υπήρξαν αυτοκράτορες
εικονομάχοι, όπως, για παράδειγμα, ο Μιχαήλ και άλλοι. Η αίρεση αυτή
συντρίφτηκε οριστικά μόνο επί της θεοσεβέστατης Αυγούστας Θεοδώρας, όταν
το 842 συγκλήθηκε η τοπική σύνοδος στην Κωνσταντινούπολη, η οποία
επικύρωσε την ορθόδοξη διδασκαλία. Η σύνοδος αυτή αναθεμάτισε όλους
αυτούς που τολμούν να λένε ότι η προσκύνηση των ιερών εικόνων είναι
ειδωλολατρία και οι ορθόδοξοι χριστιανοί είναι ειδωλολάτρες. Και εδώ οι
αιρετικοί μας λένε ακριβώς αυτό το πράγμα. Τολμούν να αποκαλούν τις
εικόνες μας είδωλα και εμάς ειδωλολάτρες. Και μέχρι πού φτάνει το θράσος
τους; Θα σας πω ένα περιστατικό που έγινε πρόσφατα σε μία πόλη της
Σιβηρίας. Την ώρα της λειτουργίας, δύο βαπτιστές μπήκαν μέσα στην
εκκλησία και άρχισαν εκεί να φωνάζουν ότι οι ορθόδοξοι είναι
ειδωλολάτρες και οι εικόνες τους είδωλα. Πως τολμούν αυτοί να ανοίγουν
το ακάθαρτο στόμα τους και να λένε αυτά τα λόγια που στάζουν δηλητήριο,
αποκαλώντας μας ειδωλολάτρες και τις εικόνες μας είδωλα; Αυτό δείχνει
πως δεν έχουν κατανοήσει σωστά τη δεύτερη εντολή του Μωσαϊκού νόμου: «ου
ποιήσεις σ’ εαυτώ είδωλον ουδέ παντός ομοίωμα, όσα εν τω ουρανώ άνω και
όσα εν τη γή κάτω και όσα εν τοις ύδασιν υποκάτω της γής. Ου
προσκυνήσεις αυτοίς ουδέ μη λατρεύσεις αυτοίς» (Έξοδ. 20:4).
Τι σημαίνει αυτή η εντολή; Νομίζω ότι το
νόημά της είναι ξεκάθαρο. Η εντολή αυτή απαγορεύει αντί να προσκυνούμε
τον Ένα, Μοναδικό και Αληθινό Θεό να κατασκευάζουμε είδωλα και να τα
προσκυνούμε. Όπως το έκαναν οι αρχαίοι λαοί, δηλαδή οι Ασσύριοι, οι
Βαβυλώνιοι, οι Αιγύπτιοι, οι Έλληνες, οι Ρωμαίοι και άλλοι πολλοί.
Αυτή είναι η ειδωλολατρία. Η δική μας, όμως,
η προσκύνηση των ιερών εικόνων μοιάζει σε τίποτα με την ειδωλολατρία;
Ασφαλώς όχι. Τα είδωλα απεικόνιζαν κάτι που δεν υπάρχει στην
πραγματικότητα, που είναι καρπός φαντασίας. Οι δικές μας εικόνες
εικονίζουν την πραγματικότητα. Πραγματικά, δεν ζούσε μεταξύ μας ο Κύριος
Ιησούς Χριστός, τον Οποίον δοξάζουμε και τις εικόνες του Οποίου
προσκυνούμε; Δεν ζούσε μεταξύ μας η Παναγία, την οποία ζωγράφισε ο Άγιος
απόστολος και ευαγγελιστής Λουκάς; Και σε άλλες εικόνες, δεν
εικονίζονται πραγματικά πρόσωπα των αγίων του Θεού που ζούσαν εδώ πάνω
στη γη;
Να το ξέρετε, να το θυμάστε και να μη
συναναστρέφεστε με τους αιρετικούς. Να μην απομακρύνεστε από την
Εκκλησία, μη σχίζετε το χιτώνα του Χριστού. Να θυμάστε, ότι ο Χριστός
στην αρχιερατική του προσευχή παρακαλούσε τον Πατέρα Του, λέγοντας: «ίνα
πάντες εν ώσι, καθώς συ, πάτερ, εν εμοί καγώ εν σοι, ίνα και αυτοί εν
ημίν εν ώσιν, ίνα ο κόσμος πιστεύσει ότι συ με απέστειλας» (Ιωάν. 17:
21). Ο Κύριος θέλει ενότητα της Εκκλησίας. Οι σχισματικοί, οι οποίοι
βρίσκουν σφάλματα στη διδασκαλία της Εκκλησίας, απομακρύνονται από αυτήν
και πιστεύουν ότι θα βρούν τη σωτηρία στις αιρετικές τους οργανώσεις.
Ξέρετε όμως τι έλεγαν οι μεγάλοι άγιοι για
τους ανθρώπους που σχίζουν το χιτώνα του Χριστού; Ο Άγιος Κυπριανός,
επίσκοπος Καρθαγένης, είπε ότι οι άνθρωποι οι οποίοι απομακρύνονται από
την Εκκλησία και δεν έχουν κοινωνία μαζί της και μάρτυρες να είναι,
ακόμα και με το αίμα τους, δεν καθαρίζουν την αμαρτία τους, διότι η
βαριά αυτή αμαρτία της διαίρεσης της Εκκλησίας δεν καθαρίζεται ούτε με
το αίμα. Και ο άγιος ιερομάρτυρας Ιγνάτιος ο Θεοφόρος είπε ότι αυτός που
προκαλεί σχίσμα στην Εκκλησία δεν θα κληρονομήσει τη βασιλεία του Θεού.
Ο Απόστολος Παύλος λέγει: «Παρακαλώ δε υμάς, αδελφοί, σκοπείν τους τας
διχοστασίας και τα σκάνδαλα παρά την διδαχήν ην υμείς εμάθετε ποιούντας,
και εκκλίνατε απ’ αυτών» (Ρωμ. 16: 17). Και σε άλλη επιστολή του λέγει
το εξής: «ει τις υμάς ευαγγελίζεται παρ’ ο παρελάβετε, ανάθεμα έστω»
(Γαλ. 1: 9). Θυμηθείτε και το λόγο του Κυρίου Ιησού Χριστού, ο οποίος
είπε στους αποστόλους και μέσω αυτών σε μας τους διαδόχους τους: «Ο
ακούων υμών εμού ακούει, και ο αθετών υμάς εμέ αθετεί· ο δε εμέ αθετών
αθετεί τον αποστείλαντά με» (Λουκ. 10: 16).
Σήμερα, και χαιρόμαστε και πανηγυρίζουμε το
θρίαμβο της Ορθοδοξίας και γι’ αυτό το λόγο ορίστηκε αυτή την ημέρα να
ψάλλεται δοξολογία, ως ευχαριστία στον Θεό για την στερέωση της
Ορθοδοξίας».
Πηγή: Αγίου Λουκά Αρχιεπισκόπου Κριμαίας, Λόγοι και Ομιλίες, τόμος Α΄
Επιμέλεια: Δρ Ελένη Ρωσσίδου-Κουτσού, Φιλόλογος-Βυζαντινολόγος
****************************