Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016

Γονείς και παιδιά στα μονοπάτια της αγάπης… Γράφει η Γεωργία Λάττα




Εάν ταις γλώσσαις των ανθρώπων λαλώ και των αγγέλων,
αγάπην δε μη έχω, γέγονα χαλκός ηχών ή κύμβαλον αλαλάζον…
Η αγάπη μακροθυμεί, χρηστεύεται, η αγάπη ου ζηλοί,
η αγάπη ου περπερεύεται, ου φυσιούται, ουκ ασχημονεί,
ου ζητεί τα εαυτής, ου παροξύνεται, ου λογίζεται το κακόν,
ου χαίρει τη αδικία, συγχαίρει δε τη αληθεία
πάντα στέγει, πάντα ελπίζει, πάντα υπομένει…
Η αγάπη ουδέποτε εκπίπτει..
Α’ επιστολή Παύλου προς Κορινθίους


Τι ‘ν’ αυτό που το λένε αγάπη…
Τούτες τις μέρες, σε χιλιάδες γωνιές του κόσμου οι άνθρωποι ανταλλάσσουν ευχές αγάπης. Στο άκουσμα και μόνο της λέξης απλώνονται χαμόγελα, ανοίγουν οι  αγκαλιές, αναπαύονται οι ψυχές.
Όμως τι είναι αυτό που ορίζουμε ως αγάπη; Τα λεξικά την παρουσιάζουν ως την ψυχική διάθεση που κυριαρχείται από αισθήματα φιλίας, στοργής, συμπάθειας, τρυφερότητας, αφοσίωσης. Όσοι την βιώνουν γνωρίζουν πως δεν είναι παθητικό αίσθημα, αλλά δράση: Όποιος αγαπά βρίσκει χαρά στην προσφορά.
Η αγάπη είναι σημείο εκκίνησης για την ωριμότητα.

Η αγάπη και τα είδη της
Υπάρχουν πολλά είδη αγάπης: Η γονική αγάπη, η αδερφική, η ερωτική, η φιλική, η αγάπη μεταξύ συγγενών. Κάθε σχέση αγάπης, προσφέρει μια ξεχωριστή εμπειρία, μια ποικιλία συναισθημάτων. Μέσα απ’ αυτά ο άνθρωπος αναπτύσσεται συναισθηματικά και κοινωνικά. Μαθαίνει να σχετίζεται με τους συνανθρώπους του, αποκτά αυτοπεποίθηση, αισιοδοξία, αναπτύσσει προσαρμοστικές συμπεριφορές και θετικές στάσεις.

Το παιδί και η αγάπη: Πολύτιμη σχέση
Η αγάπη αποτελεί θεμέλιο λίθο της οικογένειας.
Βάσει ερευνών, τα παιδιά που μεγαλώνουν απολαμβάνοντας εκδηλώσεις αγάπης, έχουν περισσότερες πιθανότητες ν’ αναπτύξουν μελλοντικά μια επιτυχημένη κοινωνική ζωή. Στα πρώτα χρόνια του το παιδί απολαμβάνει κατά κύριο λόγο την αγάπη των γονιών του. Όταν στο οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού κυριαρχεί η αγάπη, το παιδί αυξάνει την αυτοπεποίθησή του. Ισχυροποιεί την παρουσία του κι αντιλαμβάνεται τον κόσμο ως ένα ελκυστικό, στέρεο μέρος που επιθυμεί να το κατακτήσει. Παράλληλα, μαθαίνει αποδεκτούς τρόπους να εκδηλώνει τα συναισθήματά του, ασκείται στην κατανόηση, εισπράττει ικανοποίηση από τα θετικά του συναισθήματα, μαθαίνει να συγχωρεί.
Η αγάπη, όπως κι η ίδια η ζωή, είναι τέχνη.

Άμετρη αγάπη, αλλά με μέτρο!
Κάποιες φορές, η επιθυμία των γονιών να δώσουν όση περισσότερη αγάπη μπορούν, καταλήγει να «πνίγει» το παιδί. Η αγάπη δεν καταργεί την αναγκαιότητα των ορίων στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, καθώς η υπερβολική ελευθερία βιώνεται από αυτά ως παραμέληση. Τα παιδιά έχουν ανάγκη από γονείς με πυγμή, από γονείς που δεν καταλαμβάνονται από το άγχος να παρουσιάζονται ως τέλειοι, αλλά κάνουν λάθη, προσπαθούν και διδάσκουν με το παράδειγμά τους υγιείς συμπεριφορές πραγματικών ανθρώπων.
Επιβάλλεται να επιτρέψουμε στα παιδιά μας να έρθουν αντιμέτωπα με δυσκολίες, ώστε ν’ αποκτήσουν τις δεξιότητες για να ζήσουν σε πραγματικές συνθήκες κι όχι να έχουν μια πλασματική εικόνα ενός ιδεατού κόσμου.
«Χρειάζεται ένα χωριό για να μεγαλώσει ένα παιδί», λέει ένα αφρικάνικο ρητό, υπονοώντας πως χρειάζεται οι γονείς να δείξουν εμπιστοσύνη και σ’ άλλα πρόσωπα του περιβάλλοντός τους. Τα παιδιά ανταποκρίνονται πρόθυμα σε πρόσωπα με θετική στάση, που η συμπεριφορά τους φανερώνει αγάπη. Ισχυρό πρότυπο συναισθηματικών καταστάσεων, εκτός από τους γονείς, αποτελούν οι παιδαγωγοί, τα αδέρφια, οι φίλοι. Η συναισθηματική αλληλεπίδραση προτύπου και παιδιού είναι ιδιαίτερα σημαντική. Η συναισθηματική συμπεριφορά, όπως και η γνωστική, μαθαίνεται κι αναπτύσσεται όταν παρέχονται οι κατάλληλες μαθησιακές εμπειρίες.

Τα κλειδιά της αγάπης
Μαθαίνοντας με τα παιδιά μας την αγάπη, ανακαλύπτουμε τα κλειδιά της: Δυο απλές λέξεις, το ευχαριστώ και η συγνώμη, κρύβουν πλήθος αισθημάτων αναγνώρισης, αποδοχής, ικανοποίησης. Το «ευχαριστώ» φανερώνει ότι συνειδητοποιούμε τη συνεισφορά του άλλου και δενόμαστε μαζί του με σχέσεις εμπιστοσύνης. Η «συγνώμη» ανοίγει διαύλους συναισθηματικής διεργασίας, ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα και να οδηγηθούμε με σύνεση κι αυτογνωσία σε υγιείς και ασφαλείς σχέσεις. Έτσι αναπτυσσόμαστε πνευματικά.


Γεωργία Λάττα
Νηπιαγωγός / ειδική παιδαγωγός / συγγραφέας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου