«Φως
του κόσμου» χαρακτήρισε ο Κύριος τους Μαθητές Του, αλλά και τα μέλη της
Εκκλησίας Του, τους Χριστιανούς, κατά την περίφημη Επί του Όρους ομιλία
Του, απόσπασμα της οποίας, αδελφοί μου, ακούσαμε στην σημερινή
Ευαγγελική διήγηση.
Είναι το φως που εκχέεται από τον Λόγο του Θεού, από την ειρήνη και την
δικαιοσύνη που επαγγέλλεται ο Ιησούς Χριστός, από την προοπτική της
σωτηρίας που μάς χάρισε με το Πάθος και την Ανάστασή Του. Αυτό το
φωςπρέπει να λάμπει διαρκώς στον κόσμο, για να βλέπουν όλοι τα καλά έργα
των ανθρώπων του Θεού και να δοξάζουν το όνομά Του.
Το
Ευαγγελικό ανάγνωσμα που ακούσαμε δεν τοποθετήθηκε τυχαία στη σημερινή
Κυριακή. Σχετίζεται άμεσα με την σύναξη των Αγίων και Θεοφόρων Πατέρων
της Εκκλησίας μας, που συγκρότησαν την Τέταρτη Οικουμενική Σύνοδο το 451
στην Χαλκηδόνα. Πρόκειται για σπουδαίους και αγιασμένους
Εκκλησιαστικούς άνδρες, που κλήθηκαν ν’ αντιμετωπίσουν επικίνδυνες
αιρέσεις της εποχής τους και να διαφυλάξουν ανόθευτο και λαμπερό το φως
ΟρθόδοξηςΘεολογίας από τον σκοτασμό και την πλάνη των αιρετικών
δοξασιών.

Η
ανάγκη της Εκκλησίας να αναδεικνύει Πατερικές μορφές στην ιστορική Της
πορεία, όλες τις εποχές, προκειμένου να φωτίζεται ο κόσμος, είναι
αυτονόητη και διαρκής. Η ενδεχόμενη αδυναμία της Εκκλησίας να καλύψει
τις Θεολογικές Της ανάγκες με αυθεντικά Ορθόδοξες Πατερικές μορφές,
φανερώνει απώλεια προσανατολισμού και έλλειψη Θείας έμπνευσης. Μόνο που η
Ορθόδοξη Πατερικότητα, στις μέρες μας, ερμηνεύεται με διαφορετικούς
τρόπους. Ένας τρόποςτην θέλει περιχαρακωμένη στα περιορισμένα πλαίσια
μιας επικίνδυνης και επισφαλούς πνευματικής αυτάρκειας, η οποία αρνείται
επιδεικτικά, ενίοτε και φανατικά, κάθε τι το σύγχρονο και προοδευτικό,
αρκούμενη στα ιστορικά κεκτημένα του παρελθόντος.

Μόνο
που απαραίτητη προϋπόθεση για να επιτευχθεί ο ως άνω συγκερασμός είναι,
ακριβώς, η μίμηση της ζωής και της Αγιότητας των Αγίων Πατέρων. Είναι η
διακαής επιθυμία των θεραπόντων της Θεολογικής Επιστήμης ν’ αποκτούν
την εμπειρία του Αγίου Πνεύματος, να λειτουργούν, όχι εξαντλούμενοι σ’
έναν κοσμικόΑκαδημαϊκό τρόπο δράσης, αλλά σε απόλυτη αρμονία προς
τον υπεύθυνο Εκκλησιαστικό οργανισμό και σε απόλυτη συνάφεια προς βίωμα
της πίστεως, αρχή και τέλος της οποίας είναι η Ευχαριστιακή και
προσευχητική προσέγγιση του Θεού. Υπ’ αυτήν την προϋπόθεση η σύγχρονη
Θεολογική σκέψη θα εξακολουθεί να παράγει και να προσφέρει το Πατερικό
εκείνο φως από το οποίο τόση ανάγκη έχει ο κόσμος και η εποχή μας. ΑΜΗΝ!
Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου Θηβών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου