Να, λοιπόν, και τώρα αυτά που παλιά λέγονταν για τον Σωτήρα μέσα
στους Ψαλμούς, τώρα πάλι εκπληρώνονται από την τόλμη των στρατιωτών.
Επειδή αυτά που (ο Κύριος) προσήμανε ότι θα πάθει, αυτά τα ίδια τώρα οι
λαοί των Ιουδαίων ενεργούν διαμοιράζοντας τα ρούχα του Σωτήρα και
ποτίζοντας αυτόν με ξύδι μαζί με χολή. «Επειδή αυτά» λένε (οι
Ευαγγελιστές) «γίνονταν για να εκπληρωθούν οι Γραφές». Η μια που έλεγε:
«Διαμοιράστηκαν μεταξύ τους τα ρούχα μου και για τον χιτώνα μου έβαλαν
κλήρο» και η άλλη πάλι: «μου έδωσαν για φαγητό μου χολή και όταν δίψασα
με πότισαν ξύδι». Πολλοί που μελετούν τα Ευαγγέλια και ακούγοντας το
«Για να εκπληρωθεί το γραμμένο» νόμισαν ότι τα γεγονότα για κανένα άλλο
λόγο δεν γίνονται, παρά για να εκπληρωθούν τα γραμμένα. Και από αυτό
θεωρήθηκε ότι όχι μόνο είναι ακατηγόρητοι αυτοί που τα πράττουν, αλλά
και μάλλον άξιοι επαίνου, διότι όχι επειδή αμάρτησαν, αλλά επειδή
διακόνησαν ενεργούν. Επειδή δεν θα γίνονταν αληθείς οι λόγοι των
προφητών, αν δεν γίνονταν τούτων οι πράξεις. Μάλιστα αυτά νόμισαν επειδή
παρακινήθηκαν από τα λόγια του κατά Ιωάννη (Ευαγγελίου), όπου διηγείται
την απιστία των Ιουδαίων και λέει ότι (η απιστία) είναι σύμφωνη με την
προφητεία του Ησαΐα: «Ενώ έκανε (ο Ιησούς) τόσα θαύματα ενώπιόν τους,
δεν πίστευαν. Για να εκπληρωθεί ο λόγος του Ησαΐα, που
είπε:<<Κύριε ποιος πίστεψε στο κήρυγμά μας και ο βραχίονας του
Κυρίου σε ποιόν αποκαλύφθηκε;>>». Επειδή αν για να εκπληρωθεί ο
λόγος του Ησαΐα, δεν πίστευαν οι Ιουδαίοι, τότε δεν είναι αυτοί αίτιοι
της απιστίας, αλλά ο (προφήτης) που αυτά είπε. Επειδή θα πουν: αφαίρεσε
τον λόγο του προφήτη και (τότε) οπωσδήποτε εκείνοι θα πιστέψουν. Αλλά
αυτά και αυτή η διάνοια πολύ απέχει από την αλήθεια. Επειδή ούτε ο
προφήτης είναι αίτιος, ούτε οι Ιουδαίοι είναι αναίτιοι της απιστίας
τους. Αλλά ο προφήτης επειδή προέβλεψε αυτά που πρόκειται να πράξουν,
(τα) διηγήθηκε. Αυτοί μετά από αυτά (τα λόγια), επειδή (τα) έπραξαν,
απέδειξαν ότι ο λόγος του προφήτη είναι αληθής. Και όχι επειδή τάχα
διακονούσαν τα προφητικά (λόγια) τολμούσαν κατά του Σωτήρα, αλλά από την
δική τους προαίρεση, επειδή ήθελαν έπρατταν τα πράγματα. Ώστε ο
προφήτης δεν έγινε αίτιος για αυτούς, αλλά η δική τους προαίρεση (έγινε
αίτιος). Αυτοί μάλιστα έγιναν αίτιοι στον προφήτη ο οποίος αυτά είπε
σχετικά με αυτούς. Επειδή η χαρακτηριστική ιδιότητα του προφήτη είναι να
βλέπει τα μέλλοντα και να μην σφάλλει, αλλά ο καθένας για τις πράξεις
του έχει αιτία την δική του προαίρεση. Και όπως ακριβώς εμείς όταν
βλέπουμε με τα μάτια μας, δεν σφάλλουμε βλέποντας, ούτε αλλιώτικα
βλέπουμε κι αλλιώτικα γίνεται, αλλά όπως γίνεται βλέπουμε και όπως
βλέπουμε γίνεται, έτσι και οι προφήτες τα μέλλοντα σαν (να ήταν) παρόντα
έβλεπαν. Και αυτά που (οι προφήτες) έβλεπαν έπρεπε να γίνουν και τα
γεγονότα οπωσδήποτε (οι προφήτες) έπρεπε να δουν. Και πάλι, όπως ακριβώς
εμείς αυτά που βλέπουμε με τα μάτια μας, αυτά οπωσδήποτε έτσι είναι
αναγκαστικά, επειδή αυτά που υπάρχουν βλέπουμε, και δεν είναι δυνατόν
αλλιώτικα να γίνεται, παρά (έτσι) όπως βλέπουμε. Έτσι και οι προφήτες,
αυτά που προέβλεπαν, οπωσδήποτε (έτσι) έπρεπε να είναι, και όχι να
γίνεται αλλιώς, παρά (έτσι) όπως προέβλεψαν. Επειδή αν δεν προέβλεπαν
αυτά που έγιναν, δεν θα ήταν πια προφήτες. Και πρέπει να γνωρίζουμε
τούτο ότι οι προφήτες δεν είναι νομοθέτες, για να γίνονται αυτά που
προστάζουν, αλλά είναι προσημάντορες των μελλόντων. Διότι όχι επειδή
λένε, για το λόγο αυτό και γίνονται τα γεγονότα, αλλά επειδή πρόκειται
να γίνουν για το λόγο αυτό και (τα) προλέγουν, και είναι ανάγκη να μην
ψεύδονται οι προφήτες, επειδή βλέπουν αληθώς. Γιατί (ακόμα) κι αν
υποθετικά δεν προέλεγαν οι προφήτες, αλλά η προαίρεση των Ιουδαίων
υπήρχε ώστε να πράξουν αυτά. Και οπωσδήποτε οι άγιοι δεν αναγκάζουν τα
γεγονότα (για να γίνουν), αλλά επειδή προβλέπουν την προαίρεση των
πραττόντων, (τα) γράφουν. Και όπως ακριβώς οι ανασκευάζοντες έλεγαν:
αφαίρεσε τον λόγο του προφήτη και (τότε) οπωσδήποτε εκείνοι θα
πιστέψουν, έτσι θα μπορούσα να πω κι εγώ: αφαίρεσε τις πράξεις των
Ιουδαίων και (τότε) οπωσδήποτε ο Ησαΐας δεν θα προφήτευε αυτά σχετικά με
αυτούς. Εάν λοιπόν ο Ιωάννης λέγει: «δεν πίστευαν σε αυτόν οι Ιουδαίοι,
για να εκπληρωθεί ο λόγος του Ησαΐα,» μην δίνεις την αιτία της απιστίας
τους στον λόγο του προφήτη, αλλά στην πράξη αυτών των Ιουδαίων. Επειδή
αυτά που τώρα έπρατταν, αυτά προέβλεπε ο προφήτης από πολύ παλιά. Και
έπρεπε τον προφήτη να μην ψεύδεται, αλλά (έπρεπε ) να γίνει γνωστό ότι
τα τωρινά γεγονότα προέβλεψε αληθώς. Επειδή για να φανεί ο λόγος του
(προφήτη) αληθινός σε αυτούς που (έζησαν) μετά από αυτά, ελέγχθηκαν (οι
Ιουδαίοι) σαν άπιστοι και κρυπτόμενοι. Γιατί ήταν κατά την προαίρεση
φαύλοι. Επειδή όμως έκρυβαν την απιστία τους, ο λόγος (του προφήτη)
έγινε έλεγχός τους. Λοιπόν, εξ αιτίας αυτού δεν πίστευαν, επειδή ο λόγος
τους έλεγχε σαν κρυπτομένους; Και εάν πάλι λέγει (ο Ιωάννης): «δεν
μπορούσαν να πιστέψουν οι Ιουδαίοι, επειδή γράφτηκαν τα (γεγονότα) για
αυτούς», μην θεωρήσεις το αδύνατον στην προαίρεσή τους, Επειδή (η
προαίρεση) θα μπορούσε και να μεταβληθεί. Αλλά (να θεωρήσεις) το
αδύνατον στο να μην ψεύδεται ο προφήτης (σημ δεν είναι θέμα επιλογής
του). Επειδή αληθώς (προ)είδε, για αυτό τον λόγο ήταν αδύνατο αυτός να
σφάλει. Επειδή δεν (προ)είδε αλλιώτικα, παρά όπως έγινε, και φάνηκαν
άπιστοι. Έτσι και το θαύμα σχετικά με την Παρθένο (Μαρία) εκπληρώθηκε,
και τα (γεγονότα) στο κατά Ιωάννην (Ευαγγέλιο) απέβησαν σήμερα, και όλα
τα προγεγραμμένα εκπληρώθηκαν. Όχι επειδή γράφτηκαν, για αυτό τον λόγο
και απέβησαν, αλλά επειδή οπωσδήποτε έγιναν, για αυτό τον λόγο και
προελέχθησαν. Έτσι και τα σχετικά με τον διαμοιρασμό των ρούχων (του
Κυρίου) έγινε. Και επειδή έγινε, έτσι και προβλέφθηκε. Και όπως
προεσημάνθηκε και προαπαγγέλθηκε, έτσι και εκπληρώθηκε και επράχθη.
Σημείωση: Όταν ο άγιος Αθανάσιος λέει παραπάνω ότι οι προφήτες
προείδαν εννοεί κατά Θεία Αποκάλυψη. Μόνον ο Θεός είναι, ως άκτιστος,
εκτός κτιστού χώρου και κτιστού χρόνου και προγνωρίζει τα πάντα. "οὐ γὰρ
θελήματι ἀνθρώπου ἠνέχθη ποτὲ προφητεία, ἀλλ' ὑπὸ Πνεύματος ἁγίου
φερόμενοι ἐλάλησαν ἅγιοι Θεοῦ ἄνθρωποι" (Β' Πέτρου, α', 21)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου