Σελίδες

Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014

Ο δρόμος του Σταυρού

Για να ζήσεις μια ένθερμη χριστιανική ζωή δεν απαιτούνται μεγάλες νοητικές ικανότητες. Ο Χριστός δεν χρειάζεται τον Πλάτωνα ή τον Αριστοτέλη για να κηρύξει το Λόγο Του. Όμως στον σημερινό κόσμο - γεμάτος όπως είναι με αντι-χριστιανικές αντιλήψεις και ποτισμένος με διαστροφή και αίρεση - πρέπει να υποβάλλεις τον εαυτό σου σε σοβαρή μελέτη και προσευχή ώστε να μπορέσεις να ξεδιαλύνεις την αλήθεια από όλα τα ψέματα που σπάρθηκαν όλους αυτούς τους αιώνες της ανυπάκοης αυτο-επιτρεπτικότητας.
Αν λοιπόν κάποιος ισχυρίζεται ότι το να είσαι Χριστιανός στις μέρες μας είναι κάτι "εύκολο" έχει αποτύχει με θλιβερό τρόπο να κατανοήσει ένα βασικό σημείο σχετικά με τον χριστιανισμό: ο κόσμος μισεί τον αληθινό χριστιανισμό διότι ο Χριστός βάζει περιορισμούς στις κοσμικές αυτο-απολαύσεις.
"Το κήρυγμα της αλήθειας του Θεού μας είπε ότι όλοι όσοι θέλουν να ζήσουν δίκαια εν Χριστώ θα υποστούν καταδίωξη. Εάν είπε αλήθεια και όχι ψέμματα, η μόνη εξαίρεση σε αυτή τη γενική τοποθέτηση είναι, νομίζω, το πρόσωπο που είτε αμελεί ή δεν γνωρίζει πως να ζήσει, ισορροπημένα, δίκαια και σωστά σε αυτό τον κόσμο.

Μακάρι να μην συναριθμηθείς με αυτούς που το σπίτι τους είναι ειρηνικό, ήσυχο και ελεύθερο από έγνοιες, με αυτούς τους οποίους δεν επισκέφθηκε η αυστηρή παιδεία του Κυρίου, με αυτούς που περνούν τις μέρες τους με ευημερία, και που εν ριπή οφθαλμού θα πάνε κάτω στην κόλαση". Από ένα γράμμα του ιερέα Saint Raymond ((Office of Readings, January 7: Raymond of Penyafort, Priest)

Αλλά χρειάζεσαι στ' αλήθεια ένα ψυχολόγο για να σου διδάξει πως να ζεις μια χριστιανική πνευματική ζωή; Η αλήθεια είναι πως δεν τον χρειάζεσαι. Και ο Άγιος Ιωάννης του Σταυρού και η Αγία Τερέζα της Avila είχαν ανεξήγητη ψυχολογική ενορατικότητα σχετικά με τις διεργασίες του νου και της καρδιάς, και όμως κανείς από τους δύο δεν είχε ακαδημαϊκή εκπαίδευση στην ψυχολογία - η ψυχολογία ως επιστήμη δεν υπήρχε καν στον καιρό τους. Αυτό μας αποκαλύπτει ότι η γνήσια μυστική πνευματικότητα τελικά οδηγεί σε ακριβή ψυχολογική ενόραση. Μας δείχνει επίσης ότι εκείνοι που γράφουν για την πνευματικότητα ενώ παρανοούν την ψυχολογία - εννοώντας ότι υποστηρίζει την επιθυμία για ευτυχία και αυτο-πραγμάτωση - δεν κατανοούν στ' αλήθεια τον μυστικισμό.
Σε αυτόν που προσεύχεται ταπεινά και ειλικρινά και καλόπιστα θα του δοθεί αυτό που χρειάζεται. Παρά το ότι ένας καλός ψυχολόγος μπορεί να σε βοηθήσει να δεις τα τυφλά σου σημεία και να σε βοηθήσει να ερμηνεύσεις τα όνειρά σου, υπάρχουν και πολλά που μπορείς να κάνεις από μόνος σου.
"Αν κάποιος από σας υστερεί σε σοφία, ας τη ζητήσει από το Θεό, κι αυτός θα του τη δώσει. Γιατί ο Θεός δίνει σε όλους με απλοχεριά και χωρίς να περιφρονεί κανέναν. Ό,τι όμως ζητάτε να το ζητάτε με πίστη και να μην έχετε αμφιβολίες. Γιατί όποιος αμφιβάλλει μοιάζει με το κύμα της θάλασσας, που το παρασέρνει ο άνεμος και το πηγαίνει εδώ και εκεί. Να μην ελπίζει ότι θα πάρει κάτι από τον Κύριο ένας τέτοιος άνθρωπος, δίγνωμος και άστατος σε όλες του τις ενέργειες." Ιακ. 1: 5-8
Αλλά τι σημαίνει το να ζητάς ενώ αμφιβάλλεις για τον σύγρονο άνθρωπο;
Λοιπόν, φαντάσου ότι ενώ έχεις επιλέξει να ζήσεις μια αφοσιωμένη, πνευματική ζωή βαδίζεις σε ένα μονοπάτι που οδηγεί έξω από την πόλη κατευθείαν στη σταύρωσή σου. Πρέπει να βαδίσεις προς τα έξω γνωρίζοντας ότι ποτέ δεν θα γυρίσεις πίσω. Αν γυρίσεις πίσω, δεν υπάρχει τίποτε άλλο παρά κόλαση. Και αν αρχίσεις να αμφιβάλλεις και να διστάζεις και ψάχνεις παρηγοριά στον κόσμο κατά τη διάρκεια της διαδρομής, είναι βέβαιο ότι ο σταυρός δεν θα έλθει να σε πάρει - αλλά ο ίδιος ο διάβολος γρήγορα θα φανερωθεί, φορώντας ένα όμορφο σμόκιν, ανοίγοντας την πόρτα της λιμουζίνας του μόνο για σένα.
Τι μπορείς να κάνεις;
Απαρνήσου τον εαυτό σου. Κάνε αυτό που ο Χριστός είπε σε όλους μας να κάνουμε. Σταμάτα να ψάχνεις για την δική σου ευχαρίστηση και την δική σου ταυτότητα και ακολούθησε τις θεραπευτικές τακτικές της αποχής από άμυνες και της Αγάπης.
Μάθε να προσεύχεσαι. Καθώς πετάς μακριά σου τους κοσμικούς περισπασμούς, γύρνα στην προσευχή και αληθινή στήριξη. Αλλά κατάλαβε ότι μέχρι να μάθεις να εγκαταλείπεις τον εαυτό σου ολοκληρωτικά, να απαρνείσαι τις επιθυμίες σου, και να ακολουθείς τον κανόνα της λεκτικής και νοερής προσευχής, οι απαντήσεις στις προσευχές το πιθανότερο θα είναι φαντασιώσεις εκπλήρωσης των επιθυμιών σου και όχι του θελήματος του Θεού. Δεν πρέπει να κάνεις προσευχή πρόχειρα και επιφανειακά, αλλιώς η υποσυνείδητη ψυχολογία σου θα σε οδηγήσει σε πλάνη.
Διάβαζε. Διάβαζε και μελέτα σαν να εξαρτάται η ζωή σου απ' αυτό, διότι πράγματι έτσι είναι. Καθώς μαθαίνεις να προσεύχεσαι, άρχισε να διαβάζεις το βιβλίο "Μίμηση του Χριστού". Διάβασέ το ολόκληρο μια φορά, αλλά μετά άνοιγέ το τυχαία και διάβαζε τα αποσπάσματα που σου τυχαίνουν σε βάθος, σαν ένα είδος καθημερινής καθοδήγησης, ενώ παράλληλα διαβάζεις τα άλλα βιβλία.
Κατάλαβε. Κατάλαβε την αγάπη. Κατάλαβε ότι ο μυστικός χριστιανισμός δεν αφορά στη γνώση για τη γνώση. Δεν είναι θέμα μεγάλης νοητικής ικανότητας. Δεν είναι θέμα ανταλλαγής επιχειρημάτων στο διάλογο με τους άλλους. Δεν είναι θέμα του να εκδηλώσεις την αγιότητά σου για να την δουν οι άλλοι και να θαυμάσουν. Δεν είναι θέμα οράσεων και εκστάσεων. Είναι απλά θέμα κένωσης του εαυτού και αγνής αγάπης.
Για να άγκαλιάσει μια ψυχή με την αγάπη Του, ο Θεός δεν κοιτά το μεγαλείο της, αλλά το μεγαλείο της ταπείνωσής της. Αγ. Ιωάννης του Σταυρού. The Sayings of Light and Love, no. 103.
Δες λοιπόν τον εαυτό σου σαν ένα τίποτα. Βάλε τον εαυτό σου στην υπηρεσία όλων. Δώσε όλα όσα έχεις και γίνε ένα ζωντανό παράδειγμα αυτής της Θείας Χάρης και Δόξας που με τόση λαχτάρα επιθυμείς. Νιώσε τον πόνο και την θλίψη όλης της αμαρτίας που υπάρχει στον κόσμο γύρω σου, αλλά μην ασχολείσαι με ότι κάνουν οι άλλοι - αντί γι' αυτό εστίασε στο δικό σου πόθο για ταπεινή αγνότητα της καρδιάς. Διότι όπως η αμαρτία είναι η τιμωρία για την αμαρτία, η αγάπη είναι η ανταμοιβή για την αγάπη.
Πάνω από όλες τις Χάρες και όλα τα δώρα του Αγίου Πνεύματος που ο Χριστός δωρίζει στους φίλους του, είναι η Χάρη της υπέρβασης του εαυτού, και η θεληματική αποδοχή για την Αγάπη του Χριστού όλης της οδύνης, των τραυμάτων, της ταλαιπωρίας και της περιφρόνησης, διότι σε όλα τα άλλα δώρα του Θεού δεν μπορούμε να δοξαστούμε, βλέποντας ότι δεν προέρχονται από εμάς αλλά από το Θεό, σύμφωνα με τα λόγια του Αποστόλου " τι έχεις που να μην το έλαβες (από τον Θεό);
Αφού λοιπόν το έλαβες από Αυτόν γιατί καυχάσαι σαν να μην το έχεις λάβει"; Αλλά στο σταυρό των δοκιμασιών και των θλίψεων μπορούμε να δοξασθούμε, διότι όπως λέει πάλι ο Απόστολος " Δεν θα καυχηθώ παρά μόνο στο Σταυρό του Κυρίου Ιησού Χριστού". The Little Flowers of St. Francis of Assisi Chapter VII

Κατάλαβε λοιπόν ότι τίποτε από όλα αυτά δεν έρχεται εύκολα. Αν προσεύχεσαι λέγοντας, "Κύριε, αύξησε την πίστη μου", μην περιμένεις να σε χρίσει μαγικά ο Θεός με μια μεγάλη δόση πίστης. Αντι γι' αυτό θα βλέπεις θλίψεις επί θλίψεων να συσωρεύονται πάνω στο κεφάλι σου, και καθώς θα τις αντιμετωπίζεις χαριτωμένα με την καρτερικότητα της αγάπης, θα βγεις μέσα από τη μάχη και θα δεις ότι μέσα από τον αγώνα η πίστη σου έχει, πράγματι, αυξηθεί.
Είναι τόσο απλό αλλά και τόσο απαιτητικό. Να γιατί θα δεις τόσο πολλούς "Χριστιανούς" να σε χαιρετούν, κουνώντας το χέρι ευτυχισμένα, ενώ οδηγούν τα ακριβά τους αυτοκίνητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου