Πλησιάζει Πάσχα. Ξαφνικά σήμερα διαβάζω σε όλες τις εφημερίδες, στο BBC, στο in.gr
για την μεγάλη αποκάλυψη: επιτέλους δημοσιεύεται το γνωστό (αλλά
εξαφανισμένο από χρόνια) Ευαγγέλιο του Ιούδα. Εκεί ο Ιούδας εμφανίζεται
όχι σαν προδότης αλλά ως ο καλύτερος μαθητής του Ιησού ο οποίος κατ’
εντολή του τον πρόδωσε.
Ο Ιησούς του είπε: «Εσύ θα θυσιάσεις τον άνθρωπο που με ενδύει».
Αν πράγματι δεχθούμε ότι η Σταύρωση ήταν
θείο σχέδιο και έγινε με θεία επιταγή – τότε το όργανο που οδήγησε σε
αυτήν δεν μπορεί να θεωρηθεί ένοχο. Ήταν μέρος του σχεδίου – απαραίτητο
μάλιστα.
Κι αν έχει δεχθεί κατάρες στους αιώνες, ο
αθώος αυτός! Το όνομά του έγινε συνώνυμο του προδότη…. Τα τριάντα
αργύρια κυκλοφορούν σε όλη την οικουμένη.
Ο Ιούδας τώρα δικαιώνεται!
Εξίσου αθώος ήταν και ο δεύτερος ληστής – αυτός που ΔΕΝ πήγε στον Παράδεισο. Έχω γράψει κάτι γι αυτόν:
Η απορία του ληστή
Από μικρό παιδί, όταν άκουγα τα Ευαγγέλια
της Μεγάλης Πέμπτης ένιωθα συμπάθεια για τον αντιπαθέστερο ληστή. Όχι
εκείνον που είπε το περίφημο “Μνήσθητί μου Κύριε…”, αλλά τον άλλο που
“εβλασφήμει… λέγων: ει συ ει ο Χριστός, σώσον σεαυτόν και ημάς”.
Αυτόν δεν τον πήρε μαζί του ο Ιησούς στον
Παράδεισο, όπως τον πιο θεοφοβούμενο ομότεχνό του (“…σήμερον μετ’εμού
έση εν τώ παραδείσω”). Τότε έβρισκα άδικη αυτή την προτίμηση. Γιατί να
μην αξιωθεί κι ο άλλος αμαρτωλός την σωτηρία; Έστω κι αν είχε
“βλασφημήσει”. (Πού; Πώς; Κι αυτό μου φαινόταν ασαφές.)
Δεν ξέρω πόσο καλά θυμόσαστε τη σκηνή
(Λουκ. κγ’ 39-44): Στον “Κρανίου Τόπον” σταυρώνεται ο Ιησούς, μαζί του
και οι δύο “κακούργοι”. “Ον μεν εκ δεξιών ον δε εξ αριστερών”. Ο πρώτος
κάνει τη βλάσφημη ερώτηση. Ο δεύτερος τον επιπλήττει: “Ουδέ φοβεί συ τον
Θεόν;…”. Εμείς, συνεχίζει, δίκαια τιμωρούμεθα “ούτος δε ουδέν άτοπον
έπραξε.” Και, στρεφόμενος προς τον Ιησού: “Μνήσθητί μου Κύριε όταν
έλθεις εν τη βασιλεία σου”.
Τώρα, μετά τόσα χρόνια, μπόρεσα να
εντοπίσω την δυσφορία μου. Ο “βλάσφημος” ληστής, με την ωμή,
πραγματιστική απορία του, εκφράζει κάτι πολύ ανθρώπινο: τον ορθό λόγο.
Τιμωρείται επειδή σκέπτεται λογικά – με τον τρόπο δηλαδή που είμαστε
προγραμματισμένοι να λογιζόμαστε.
Γιατί, όσο κι αν φαίνεται αφελής η
ερώτησή του, δεν παύει να είναι ακλόνητα λογική. Δεν αρνήθηκε, ούτε καν
αμφισβήτησε την θεότητα του Ιησού. Την έθεσε σε απορητική δοκιμασία.
(Αν…) Η βλασφημία του ήταν ότι δεν μπόρεσε να δεχθεί σαν δεδομένο το
απίθανο – το ότι σταυρώνεται δίπλα του ο Υιός του Θεού!
Αν μάλιστα προεκτείνει κανείς περισσότερο
την απορία του ληστή, μπορεί να περιλάβει όλο το “παράδοξο” (που θα
έλεγε ο Kierkergaard) ή το “παράλογο” (absurdum, Τερτουλλιανός) του
Χριστιανισμού. Γιατί ο παντοδύναμος και πανάγαθος Θεός έπρεπε να
διαλέξει ένα τόσο έμμεσο, περίπλοκο (και παράξενο!) δρόμο για την
λύτρωση του ανθρώπου;
Ενανθρώπιση, Σταύρωση, Ανάσταση – τόσα θαύματα παρά την λογικήν – κι ακόμα ο πόνος κι η οδύνη περισσεύουν!
Μπορούσε, απλούστερα, ο Ποιητής των
Πάντων, να καταργήσει το Κακό στον κόσμο. Μπορούσε (να η αφελής,
βλάσφημη, ευθύγραμμη λογική) να ακυρώσει την αμαρτία. Γιατί να μην είναι
αυτός ο κόσμος Παράδεισος; Τι νόημα έχει που αφήνει τον άνθρωπο να
βασανίζεται; Τι εξυπηρετεί ο πόνος κι ο θάνατος αθώων; Κι αυτός ακόμα ο
“κακός” ληστής, πόσο υπεύθυνος είναι για την κακία του – όταν τον έχει
πλάσει μια πανάγαθη και πανίσχυρη βούληση;
Βέβαια ο ληστής, αν ήταν διανοούμενος, θα
μπορούσε να πει με τον Τερτουλλιανό: “δύναμαι να το πιστέψω, επειδή
είναι ανόητο (quia ineptum est)” ή “το θεωρώ σίγουρο διότι είναι αδύνατο
(quod impossibile est)”. Μη ων σοφός, είπε αυτό που θα έλεγε κάθε
άνθρωπος, ακολουθώντας τους νόμους της σκέψης. Είπε (κι αυτό μέσα στον
πόνο, στο μαρτύριό του): “Αν είσαι ο εκλεκτός, τότε σώσε τον εαυτό σου
και μας”. Και για αυτή του τη σκέψη, δεν αξιώθηκε τον Παράδεισο.
Ίσως ξενίζει που ονομάζω αυτόν τον άξεστο
άνθρωπο ορθολογιστή. Όμως η πρόταση “αν… τότε” βρίσκεται στη βάση κάθε
ανθρώπινης συλλογιστικής και επιστήμης. Η (όποια) θεωρία ξεκινάει με μία
υπόθεση (αν) και ολοκληρώνεται με κάποια δοκιμή (τότε). Ο ληστής, όπως
κι ο άλλος ορθολογιστής, ο Θωμάς, γύρευε κάποια απόδειξη. (Αν και, μέσα
στο μαρτύριό του, μπορεί ακόμα περισσότερο να ζητούσε μια σωτηρία.)
Θαυμάζω αυτούς που, σαν τον καλό ληστή,
πιστεύουν στο απίθανο χωρίς τεκμήρια. Πολλές φορές λυπάμαι που δεν μπορώ
να τους ακολουθήσω. Θα ήταν σίγουρα πολύ πιο άνετη μία ζωή χωρίς τον
καταναγκασμό της λογικής. Αλίμονο – όσο κι αν προσπάθησα, δεν κατόρθωσα
να ξεφύγω από τον κλοιό της. (Παρά μόνο στους χώρους της Τέχνης. Το δικό
της Θαύμα με πείθει.)
Φυσικό λοιπόν να συμπαθώ όσους μου
μοιάζουν. Σαν τον “κακό” ληστή. Φοβάμαι πως, στην θέση του, τα ίδια θα
έλεγα (αν τα κατάφερνα να μιλήσω. Δεν αντέχω τον πόνο.) Έστω, θα τα
σκεφτόμουνα. Και θα έχανα τον Παράδεισο.
Κι ας μην σκεφθεί κανείς πως δεν εκτιμώ το κήρυγμα της Αγάπης. Ίσα-ίσα, που είμαι φανατικός οπαδός της. Ακριβώς επειδή υπάρχει ο πόνος στον κόσμο κι επειδή είναι παράλογος (κι ο πόνος κι ο κόσμος) η αγάπη είναι η μόνη καταφυγή. Την βλέπω όμως όχι σαν δοξολόγηση της κατάστασης των πραγμάτων – αλλά σαν διαμαρτυρία εναντίον της. Γιατί αν δεν ήταν ο κόσμος άδικος και παράλογος, τι θα χρειαζόταν η αγάπη;
Κι ας μην σκεφθεί κανείς πως δεν εκτιμώ το κήρυγμα της Αγάπης. Ίσα-ίσα, που είμαι φανατικός οπαδός της. Ακριβώς επειδή υπάρχει ο πόνος στον κόσμο κι επειδή είναι παράλογος (κι ο πόνος κι ο κόσμος) η αγάπη είναι η μόνη καταφυγή. Την βλέπω όμως όχι σαν δοξολόγηση της κατάστασης των πραγμάτων – αλλά σαν διαμαρτυρία εναντίον της. Γιατί αν δεν ήταν ο κόσμος άδικος και παράλογος, τι θα χρειαζόταν η αγάπη;
Και γι αυτό (επειδή πιστεύω στην αγάπη)
τρέφω ακόμα την παλιά παιδική μου πεποίθηση. Πως ο Χριστός, αφού
τέλειωσαν όλα, θα ξαναθυμήθηκε και τον “κακό” ληστή. Και θα τον φώναξε
κοντά του, στον Παράδεισο.
(Πάσχα 1986)
Νίκος Δήμου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου